Další sezona v TCR Eastern Europe a možná také působení v jiných šampionátech s novými jezdci. Takové jsou plány stáje EXPRES AUTO pro rok 2024. V našem rozhovoru se o nich rozpovídal Vít Smejkal, který se také ohlédl za uplynulým ročníkem.
Pokud pomineme úvodní podnik v Oscherslebenu, kde jste nemohl startovat kvůli problémům se zády, byl uplynulý rok vaším prvním kompletním v TCR Eastern Europe. Předpokládám, že šlo o velkou školu…
Jak říkáte, byl skoro kompletní. Bohužel jsem se nemohl zúčastnit testování a prvního závodu v Německu. Do poslední chvíle jsem doufal, že se podaří dát záda dohromady. Bohužel se to ani přes velkou snahu lékařů a fyzioterapeuta nepodařilo. Do Německa odcestoval kompletní tým i s autem a pak se čekalo, jestli se k nim připojím. Zdravotní stav mi to ale bohužel nedovolil. S problémy jsem se potýkal i na Hungaroringu, kde už jsem i navzdory bolesti byl schopen jet. Přes nevydařený začátek sezony to ale byla velká škola a při každém závodě jsem se toho hodně naučil.
Startovní pole TCR Eastern Europe se loni hodně rozrostlo. Přišla řada úspěšných závodníků z evropských sérií v čele s Maťem Homolou, který se nakonec stal šampionem. Potvrzujete tedy i ze svého pohledu, že úroveň šampionátu vzrostla?
Úroveň šampionátu šla hodně nahoru a dostat se do nejlepší desítky bylo opravdu těžké. Jsem ale velice rád, že mohu stát na startu společně se špičkovými jezdci TCR z celého světa. Například Maťa Homolu, ale i ostatní jezdce jsem vždy sledoval, jak jezdí. A nyní jsem s nimi mohl být na závodní dráze. Pochvala ale patří také všem, kteří se o šampionát TCR Eastern Europe starají a organizují ho.
Loňská sezona TCR Eastern Europe pro vás byla oproti té předchozí odlišná ještě z jiného důvodu. Ze starší Cupry Leon jste přesedl do novějšího modelu Competición. Jak byste tedy po jedné odjeté sezoně tyto dvě auta porovnal? V čem je nové auto lepší? A je třeba v něčem naopak horší?
Jsou to úplně jiná auta. Musel jsem se hodně učit, sžívat se a hledat vhodné nastavení. Nová Cupra je určitě lepší na brzdách a také v jízdních vlastnostech, na ty si ale právě musíte zvyknout. A jelikož jsem na začátku sezony neabsolvoval testování, tak to bylo náročné a těžké.
Dá se říct, že komplikovaný začátek sezony a tím pádem komplikované sžívání se s novým autem u vás byly znát po celý rok? Sezona TCR Eastern Europe se skládá jenom ze šesti podniků…
Určitě to bylo znát a celou sezonu to zkomplikovalo. Každý kilometr pocítíte. Jsem vděčný za každé svezení s Cuprou a užívám si to.
Ve vašich výsledcích každopádně byl vidět pokrok. Koneckonců, svého loňského maxima jste dosáhl při závěrečném závodě v Brně, kde jste dojel třináctý. Máte tedy pocit, že jste se po celou sezonu posouval dopředu?
Brno pro nás bylo dost protrápené, ale hodně nás naučilo. Popravdě jsem čekal nejlepší výsledek v Mostě, kde jsem doma. Místo toho přišel v Brně, kde jsem nikdy předtím nejel. Posun dopředu tam byl, ale na rovinu jsem čekal, že pokrok bude větší. Z jezdeckého hlediska nemohu být se sezonou spokojený.
Vy osobně jste dosáhl na nejlepší výsledek v Brně, nejvýraznější moment sezony pro tým EXPRES AUTO ale přišel v Mostě. Tam dokončil Petr Čížek první závod jako druhý a vybojoval tak pro stáj první pódiové umístění v šampionátu. To vše se navíc odehrálo na domácí půdě. Předpokládám tedy, že pro celý tým šlo o velmi příjemný okamžik…
Byl to krásný okamžik. Měli jsme obrovskou radost a do dalších bojů to pro nás byla vzpruha. Petr dojel na druhém místě před spoustou kamarádů, přátel a rodinou. Snad už se mu příští rok podaří vyhrát. Moc bych mu to přál.
Tím se dostáváme k tomu, že se stáj EXPRES AUTO před sezonou rozrostla, právě díky příchodu Petra Čížka, který se s vámi nyní podílí i na vedení týmu. Můžete přiblížit, jaké přínosy měl pro tým příchod druhého jezdce?
Tým se díky tomu hodně posunul. Stala se z něj profesionální závodní stáj. Petr je zkušený jezdec a měl nám co předat. Velké poděkování patří všem členům týmu za práci, kterou v celé sezoně odvedli. Nyní se řeší různé varianty a také možnosti nasazení dalších jezdců. Nejenom v TCR Eastern Europe, ale také v jiných kategoriích.
Petr Čížek působí v TCR Eastern Europe od vzniku této série v roce 2019. Navíc zde už získal několik pódiových umístění. Asi tedy předpokládám, že vám během roku pomáhal posunout se dopředu například různými poznatky nebo zkušenostmi…
Petr mi pomáhal a předával cenné rady. Za volantem pak ale sedí každý sám a musí předvést, co v něm je. Je pro mě velkou pomocí, když vidím, kde ztrácím nebo co dělám špatně. Pak na tom mohu zapracovat.
Spolu s Petrem Čížkem řídíte tým ve dvou. Model většího počtu šéfů v jednom týmu není ve světě motorsportu ničím neobvyklým, z historie ale známe také případy, ve kterých něco takového nefungovalo příliš dobře. Čtenáře by proto možná zajímalo, jak se v tomto směru podařilo sladit vám a Petrovi?
Na začátku sezony se domluvilo, jak se o vše budeme starat a kdo bude mít na starosti jaké věci. Po celou sezonu to tak fungovalo. Především nám jde o chod týmu a o co nejlepší výsledky. Chceme mít dobrý pocit z toho, co děláme a užívat si čas na závodní dráze. Chceme v týmu vytvářet pohodu a dobré zázemí. Stále vymýšlíme nové věci a snažíme se pracovat na zlepšení a posunu dopředu.
Už několikrát jste dali najevo, že byste i letos chtěli pokračovat ve stejném složení v TCR Eastern Europe. V jaké fázi je tento plán právě teď? Předpokládám, že probíhají jednání se sponzory a partnery…
Ano, teď jsme v nejtěžší fázi sezony. Jednáme se sponzory a partnery. Už teď každopádně můžeme potvrdit, že budeme pokračovat v TCR Eastern Europe. Je ale velká škoda, že se v březnu nezúčastníme světového finále TCR v Portimau, kam se Petr probojoval. Pro náš soukromý tým by něco takového bylo finančně velmi nákladné. Snad se nám podaří sehnat sponzory a partnery a Petr si udrží svou jezdeckou kvalitu, abychom se tam mohli podívat třeba příští sezonu. Bylo by parádní stát na startu mezi továrními týmy a jezdci z celého světa.
Foto: EXPRES AUTO
ceskeokruhy.cz